Дітям важко давати раду емоціям та накопиченій агресії – вони тільки вчаться розуміти та опановувати свої переживання. Та дорослі можуть і мають допомогти малечі – навчити виходити з цього стану у не деструктивний спосіб, безпечний як для самої дитини, так і для світу навколо. Для цього можна використовувати ігри та вправи, спрямовані на вгамування агресії.
Добіркою із десяти ігор поділилося Міністерство охорони здоров’я України.
- Гра “Видихнути хмару”: Під час цієї гри дитині потрібно уявити, що вона вдихає хмару і видихає її з певним звуком (наприклад, з грозою та блискавкою). На вдиху – розкрити руки, у такий спосіб показуючи розмір хмари, що вдихає дитина. На видиху – створити певний звук і зводити руки, ніби хмара зменшується, аж поки долоні не з’єднаються, як у ляск. Під час гри можна також тупотіти ногами;
- “Собаки”: спочатку дитина й дорослі, які поруч, можуть “перетворитися” на лагідних песиків, що махають хвостиками. Потім – на злих собак та почати гарчати одне на одного. Наприкінці, заспокоївшись, знову стати добрими песиками;
- “Докричатися до Місяця”: у цій вправі, за можливості, варто використати голос у повну силу. Уявити, що треба закричати так гучно, щоби почули на Місяці;
- “Мішок для крику”: це схожа вправа до попередньої, адже тут теж потрібно використовувати голос. За реквізит можна обрати полотняну торбинку, наволочку, стакан чи коробку (щось одне) і кричати в якийсь із предметів усі свої образи (звуки, слова, речення). Закінчивши, потрібно зав’язати чи закрити свій “мішок для крику”;
- “Подушковий бій”: можна боротися подушками, але зважати на розміри приміщення та інші предмети;
- “Пружина”: спочатку потрібно присісти та міцно обійняти коліна. Із цієї пози треба швидко вистрибнути якомога вище, як пружина. Повторити кілька разів;
- “Здути з місця”: дмухати одне на одного, ніби хочете здути когось із місця;
- “Борці сумо”: можна засунути під одяг подушку і штовхатись, як борці в сумо;
- “Каляки-маляки”: тут не треба малювати щось конкретне, а просто водити рукою по папері, стиснувши в кулаці олівець чи фломастер. Сам папір можна також порвати на дрібненькі частини й потім скласти з них якийсь колаж;
- “Гострі пазурі”: можна уявити себе тиграми чи пантерами, які випускають пазурі й захищаються. Заспокоївшись, знову “перетворитися” на людину.
“Головне, щоби дитина “випустила пару” і водночас не нашкодила ні собі, ні навколишнім, ні стосункам із ними. Так дитина навчиться розуміти, що коли кепський настрій – йому часто можна дати раду”, – додала пресслужба МОЗ.
Більше ігор та порад про те, як можна підтримати психічне здоров’я дитини під час війни можна знайти в брошурі ЮНІСЕФ «Ментальне здоров’я дітей під час війни: поради батькам та опікунам».