Консультація «Виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей дошкільного віку»

14.Гру.2022
Консультація «Виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей дошкільного віку»

Культурно-гігієнічні навики – це важлива складова части­на культури поведінки. Охайність, утримання чистими обличчя, рук, тіла зумовлені не тільки вимогами гігієни, але й нормами людських взаємин.

Педагоги і батьки повинні постійно пам’ятати, що прищеплені в дитинстві навички, зокрема культурно-гігієнічні, дають людині величезну користь упродовж усього її подальшого життя.

Виховання у дітей навичок особистої гігієни відіграє найваж­ливішу роль в охороні їх здоров’я, сприяє правильній поведінці в побуті, у громадських місцях. Зрештою, від знання і дотриман­ня дітьми необхідних гігієнічних правил і норм поведінки зале­жить не тільки їх здоров’я, але й здоров’я інших дітей і дорослих. Під час повсякденної роботи з дітьми необхідно прагнути до того, щоб дотримання правил особистої гігієни стало для них природ­ним, а гігієнічні навички з часом постійно удосконалювалися.

Спочатку дітей привчають до дотримання елементарних правил: мити руки перед їжею, після користування туалетом, після про­ведення гри, повернення з прогулянки тощо. Дитині, якій випо­внилося більше ніж два роки, прищеплюють звичку полоскати рот питною водою після їжі, заздалегідь навчивши її цього.  

Діти старшого     дошкільного  віку  повинні усвідомленіше    ставитися до дотримання правил особистої гігієни: самостійно мити руки з ми­лом, намилюючи їх до утворення піни і досуха витирати, корис­туватися індивідуальними рушником, гребінцем, склянкою для полоскання рота, стежити, щоб усі речі утримувалися в чистоті. Формування навичок особистої гігієни припускає й уміння дітей залишатися завжди охайними, усувати неохайність у своєму одязі самостійно або за допомогою дорослих. Гігієнічне виховання і на­вчання нерозривно пов’язані з вихованням культурної поведінки. Змалечку дітей привчають правильно сидіти за столом під час їжі, ретельно, безшумно пережовувати їжу, уміти користуватися столовими приборами, серветкою. Дітям, які чергують у їдальні, потрібно уміти не тільки правильно накрити стіл і поставити по­суд, але й засвоїти, що, перед тим, як братися до виконання своїх обов’язків, необхідно ретельно помити руки з милом, упорядку­вати себе, причесатися.

Виховання культурно-гігієпічних навичок містить широке коло завдань, і для їх успішного розв’язання рекомендується ви­користовувати цілу низку педагогічних прийомів з урахуванням віку дітей:

  • безпосереднє навчання;
  • демонстрація вправи з виконанням дій під час дидактичних ігор;
  • систематичне нагадування дітям про необхідність дотримува­тися правил гігієни і поступове підвищення вимог до них.

Потрібно уважно стежити, щоб дошкільники точно і чітко ви­конували дії, дотримувалися правильної послідовності.

У молодшому віці діти найлегше засвоюють необхідні навички в спеціальних іграх. Важливо, щоб ці ігри були цікавими, могли захопити дітей, активізувати їх ініціативу і творчість. У стар­ших групах великого значення набувають навчальні мотиви. Про­те, для успішнішого формування і закріплення навичок гігієни впродовж періоду дошкільного дитинства доцільно поєднувати словесний і наочний способи, використовуючи спеціальний набір матеріалів із гігієнічного виховання в дитячому садку, різнома­нітні сюжетні картинки, символи. Під час гігієнічного виховання і навчання дітей педагог повідомляє їм різноманітні відомості: про значення гігієнічних навичок для здоров’я, про послідовність гігієнічних процедур у режимі дня; формує у дітей уявлення про користь фізкультурних вправ.

Для ефективного гігієнічного виховання дошкільників велике значення має і зовнішній вигляд оточуючих. Потрібно постійно пам’ятати про те, що діти в цьому віці дуже спостережливі та схильні до наслідування, тому вихователь повинен бути зразком для них.

Для закріплення знань і навичок особистої гігієни бажано давати дітям різні доручення. Навички у дітей швидко зміцню­ються, якщо вони постійно закріплюються в різних ситуаціях. Найважливіше, щоб дітям було цікаво, і щоб вони могли бачити результати своїх дій.

Обов’язковою умовою формування гігієнічних навичок у ді­тей, виховання звички до здорового способу життя є висока сані­тарна культура персоналу дошкільного закладу.

Ще одна важлива умова єдність вимог зі сторони дорослих. Дитина набуває гігієнічних навичок під час спілкування з вихова­телем, медичним працівником, помічником вихователя, і, звісно, у сім’ї. Обов’язок батьків постійно закріплювати гігієнічні на­вички, що виховуються у дитини в дитячому садку. Важливо, щоб дорослі подавали дитині приклад для наслідування, самі завжди дотримувалися цих правил.

ВИДИ КУЛЬТУРНО-ГІГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК

Умивання:

  • учити дітей закочувати рукави;
  • намилювати руки до утворення піни;
  • набирати в долоні потрібну кількість води;
  • умивати обличчя обома руками;
  • мити руки до ліктя з милом;
  • мити шию і вуха;
  • досуха витирати руки;
  • користуватися особистим рушником;
  • не струшувати воду з рук.

Чищення зубів:

  • учити дітей набирати зубну пасту на щітку;
  • правильно чистити зуби щіткою;
  • полоскати рот.

Причісування:

  • учити дітей зачісувати волосся, якщо воно розпатлане;
  • розчісувати волосся і заплітати коси;
  • стежити за станом волосся.

Одягання:

  • учити дітей бути охайними;
  • вішати одяг на спинку стільця і складати на сидінні колготки;
  • зав’язувати шнурки черевиків на бантики;
  • зав’язувати і розв’язувати мотузочку на зимовій шапці;
  • застібати та розстібати ґудзики на нижньому і верхньому одязі;
  • зашнуровувати та розшнуровувати черевики;
  • надягати і знімати одяг;
  • узуватися;
  • самостійно або за допомогою дорослих усувати недоліки в одязі;
  • складати одяг правим боком;
  • дотримуватися раціональної послідовності під час одягання та роздягання.

Чищення і миття взуття:

  • учити дітей очищати взуття від бруду після повернення з ву­лиці в приміщення;
  • протирати вологою ганчіркою взуття, що забруднилося;
  • мити взуття, не заливаючи воду всередину;
  • намащувати черевики кремом для взуття;
  • начищати черевики щіткою до блиску.

Догляд за верхнім одягом:

  • учити дітей зчищати пил із верхнього одягу щіткою для одягу;
  • стежити за чистотою і привабливістю одягу.

Прибирання ліжка:

  • учити дітей розстеляти ліжко перед сном;
  • складати простирадло;
  • розпрямляти простирадло після сну;
  • струшувати простирадло;
  • складати ковдру навпіл;
  • прибирати ліжко після сну.

Їжа:

  • учити дітей мити руки перед їжею;
  • акуратно їсти;
  • брати хліб і накладати їжу в тарілку стільки, скільки з’їси;
  • жувати із закритим ротом;
  • користуватися серветкою;
  • правильно сидіти за столом;
  • користуватися ложкою, виделкою, столовим ножем;
  • ретельно пережовувати їжу.

Пиття:

  • діти повинні ополоскувати склянку перед використанням;
  • наливати води в склянку стільки, скільки вип’єш;
  • пити, не обливаючись.

У туалеті:

  • діти повинні вміти користуватися туалетним папером;
  • мити руки після відвідування туалету.

Утримання носа в чистоті:

діти повинні вміти своєчасно користуватися носовою хусткою.

Зміна одягу з урахуванням погодних умов:

  • учити дітей одягатися тепліше, якщо похолодає;
  • на сонці носити головний убір;
  • піднімати комір за вітряної погоди;
  • знімати зайвий одяг, коли спекотно.

Утримання особистих речей у порядку:

  • діти повинні завжди прибирати за собою;
  • дбайливо поводитися з кожною річчю;
  • класти речі на місце;
  • розташовувати їх таким чином, щоб було зручно ними корис­туватися.

Перехід навичок у звички досягається систематичним повто­ренням їх в однакових або схожих умовах. Якщо, наприклад, дитину навчили акуратно складати кубики до коробочки або ящи­ка і вимагають робити це щоразу після гри, то поступово у неї закріпиться звичка, вона почне складати кубики без нагадування дорослих.

Поки звичка не закріпилася, дитина потребує контролю і вка­зівок дорослих, а також заохочення, похвали, схвалення.

Увічливість, доброзичливість, розмірене спокійне мовлення вихователя, охайний зовнішній вигляд, порядок у групі мають велике значення у формуванні культурно-гігієнічних навичок у дошкільників.

ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНО-ПГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК У СІМ’Ї

Прищеплення гігієнічних правил досягає мети, якщо підкріп­люється особистим прикладом батьків та інших членів сім’ї. Ди­тину потрібно так виховати, щоб гігієнічні процедури стали для неї внутрішньою потребою. Поняття «особиста гігієна» містить турботу про чистоту тіла, ліжка, одягу і взуття, дотримання ре­жиму дня, а також гігієну сну, відпочинку, їжі.

Ретельний догляд за зубами і порожниною рота – важлива умова збереження здоров’я дошкільника. До 3 років у дитини прорізуються всі молочні зуби (їх 20), у подальші 7-14 років від­бувається повна заміна молочних зубів на постійні. Неправильний догляд за молочними зубами призводить до ураження їх карієсом: зуби чорнішають, руйнуються. Карієс молочних зубів може пере­ходити на зуби постійні.

Фахівці рекомендують із дворічного віку привчати дітей чис­тити зуби зубною щіткою без пасти, а з 3 років із пастою. Для дітей-дошкільників випускають гігієнічні пасти з приємним ароматом і красивим зовнішнім оформленням. У дитячій зубній щітці відстань між пучками щетини складає 1-2 мм, а довжина щетинистої частини повинна відповідати загальній ширині 3 зубів (різців) дитини.

Необхідно навчити дитину чистити зуби таким чином, щоб очищалися передня і задня поверхні зубів, а також їх ділянки для різання та жування. Для звільнення від залишків їжі міжзубних щілин дитина повинна здійснювати щіткою вертикальні рухи: під час очищення верхніх зубів зверху вниз, нижніх від низу до верху. Чистити зуби слід уранці (перед їжею) та ввечері (перед сном). У кожної дитини повинна бути своя зубна щітка, що від­різняється за кольором від щіток решти дітей і дорослих. Вона зберігається у вертикальному положенні в чашці, якою дитина користується під час чищення зубів. Щодня зубну щітку ретельно промивають теплою водою, заздалегідь намиливши. Після чи­щення зубів дитина двічі-тричі ретельно прополоскує рот теплою водою. Це необхідно робити і після кожного вживання їжі.

Для того щоб уберегти дітей від інфікування, не потрібно цілу­вати їх у губи. Це особливо небезпечно, якщо дорослі страждають на хронічні запалення горла, ясен, мигдалин, карієсу зубів. Не можна допускати, щоб дитина звикала гризти нігті, колупатися пальцем у носі, облизувати пальці після їжі. Це не тільки непри­вабливо, але й негігієнічно.

Деякі звички спричиняють порушення правильного форму­вання зубів і щелеп у дитини: смоктання пальців або язика, при­кушування губ або щік, дихання через рот, підкладення під час сну руки під щоку. З цими звичками необхідно боротися, а най­краще -попереджати їх.

Правильно вихована дитина без нагадування миє руки перед їжею і після відвідування туалету, не їсть підняті з підлоги хліб, печиво, яблуко та інші продукти. Вона не їсть немиті фрукти й овочі, не бере їх брудними руками або в рукавичках.

Сім’я повинна виховувати у дошкільника міцні навички щодо підтримання чистоти тіла, і перш за все обличчя, рук і ніг. Зранку та ввечері дитина обов’язково миє проточною водою об­личчя, шию, руки. Спочатку вона ретельно миє руки: змочує їх теплою водою, намилює, а потім змиває мило, повторюючи цю процедуру двічі-тричі. Потім уже чистими руками вона вмиває обличчя і шию з милом. Увечері після миття рук, обличчя і шиї дошкільник повинен вимити і ноги, потім потрібно ще раз вимити руки. Для дитини виділяються два рушники: один – для обличчя і рук, другий – для ніг. З гігієнічної точки зору неприпустимо, щоб діти вмивалися в тазу, оскільки можливим є інфікування очей, вух, слизистої оболонки носа, шкіри, обличчя.

Раз на тиждень дітей купають у гарячій воді (35-37 °С) із ми­лом. Краще користуватися душем, але за відсутності такої можли­вості дитину купають у ванні, завершуючи процедуру обмиванням чистою теплою водою. Після купання нігті рук і ніг підстригають. Дівчаткам, які мають жирне волосся, голову миють раз на 5-6 днів, сухе раз на 7 днів. Зранку та ввечері дівчаток розчісують окремим гребінцем.