Літні спостереження на прогулянці

04.Сер.2023
Літні спостереження на прогулянці

Консультація для вихователів

Улітку відкриваються нові можливості для ознайомлення дітей з природою: в природі відбувається багато змін. Збільшується час перебування дітей на ділянці (до 3,5-4 годин), тому необхідно заздалегідь продумувати діяльність дорослих і дітей на прогулянці. Щоб організувати цікаві спостереження дітей, вихователям слід добре знати послідовність настання тих чи інших явищ, природу рідного краю, екологію рослин і тварин найближчого природного оточення.

Кожна прогулянка містить:

  • спостереження, які формують конкретні знання, розвивають мислення, інтерес і любов до природи, почуття красивого;
  • дидактичні ігри та експерименти, які дозволяють закріпити знання про навколишній світ у дитини, дають реальне уявлення про різні сторони досліджуваного об’єкта, про його взаємини з іншими об’єктами і з зовнішнім середовищем;
  • рухливі ігри, які допомагають зняти розумове напруження від занять, виховують моральні якості;
  • художнє слово, яке допомагає дітям пізнавати світ, розвиває допитливість.
  • трудове виховання, яке допомагає оволодіти навичками і вміннями.

Чудовим відпочинком у літній період, а також способом пізнання навколишнього світу і себе у ньому, стануть для дітей прогулянки-походи, екскурсії, цільові прогулянки. Природні умови подарують дошкільнятам масу вражень і будуть сприяти вдосконаленню руху. Кожній прогулянці-походу, цільової прогулянки та екскурсії передує попередня робота з дошкільнятами. Так, вихователь не тільки проводить цикл бесід, ігор, занять, на яких діти отримують необхідну інформацію, оволодівають спеціальними термінами, але й активізує знання правил дорожнього руху на випадок, якщо маршрут прогулянки-походу перетинає автомобільні дороги.

Перед проведенням прогулянки-походу, екскурсії, цільової прогулянки дошкільнятам повідомляється мета майбутньої діяльності, з тим, щоб викликати у них інтерес. Діти повинні знати, куди підуть, навіщо, що побачать. Починаючи з другої молодшої групи, проводять цільові прогулянки з виходом за межі ділянки дитячого садочку: до водойми, на луг і т.д. На цих прогулянках малюків знайомлять з яскравими природними явищами.

На прогулянках вихователь може ознайомити дітей з тими явищами природи, уявлення про яких складається тривалий час. Один з видів занять з ознайомлення дітей з природою – екскурсія. Під час екскурсії дитина може в природній обстановці спостерігати явище природи, сезонні зміни, побачити, як людина перетворює природу у відповідності з вимогами життя і як природа служить людям.

Основна частина екскурсії – колективне спостереження. Тут вирішуються основні завдання. Вихователь допомагає дітям помітити та усвідомити характерні ознаки предметів і явищ. Це досягається використанням різних прийомів (питання, загадки, вірші, обследовательские дії, ігрові прийоми). Вихователь доповнює спостереження своєю розповіддю і поясненням. Корисно в процесі спостереження використовувати дитячу художню літературу. По закінченню основної частини треба дати дітям можливість задовольнити допитливість в індивідуальних і самостійних спостереженнях і збір природничого матеріалу.

Однак, даючи завдання зібрати матеріал, слід суворо обмежувати його кількість, щоб зосередити увагу дітей тільки на певних рослинах або тваринних, крім того, враховується завдання дбайливого ставлення до природи.

Спостереження за живою природою

 

1.Спостереження за рослинами

На деревах і чагарниках – пишна і зелене листя. Діти розглядають листя різних дерев, відзначають, що вони різні за формою, розміром; розрізняють і називають кущі та дерева.

На луках, узліссях лісів, парках, садах – безліч різних квітів.

Лугові квіти: кульбаба, звіробій, деревій, конюшина, ромашка, пижмо, дзвіночок.

Садові: півонія, флокс, гладіолус, настурція, троянда, айстра, жоржин.

У лісі багато ягід (їстівні – суниця, чорниця, малина, лохина; отруйні – вовче лико, вороняче око, паслін, бузина) і грибів (їстівні і неїстівні).

Люди заготовляють сіно, збирають урожай овочів, фруктів і ягід.

Спостереження проводяться з метою збагачення уявлень дітей про рослинах. Можна розповісти про цілющі властивості знайомих рослин, з яких отримують настій, чай, сироп, масло, порошок. Деякі цілющі трави можна посадити на ділянці, організувавши фитоогород або фитогрядку. Формується вміння звертати увагу на красу природи, вміння бачити красиве, захоплюватися ним. Діти вчаться берегти рослини, не м’яти, не рвати їх без потреби.

2.Спостереження за тваринами

Продовжувати роботу по ознайомленню з тваринами. Закріплювати уявлення, отримані дітьми навесні. Тварини піклуються про дитинчат, вчать добувати їжу, ховатися від ворогів.

Дорослому потрібно пояснити дітям, що у птахів і звірів настає відповідальна пора – виходжування потомства. Діти повинні знати, як поводяться тварини, як називають їх маму і тата. Молодші імітують рухи і голосові реакції тварин, старші перераховують.

Вихованцям слід пояснити, звідки беруться безпритульні тварини, чим вони небезпечні.

3.Спостереження за птахами

Влітку діти продовжують спостерігати птахів. Звертають увагу на те, як швидко літають птахи, полюючи на комах, відзначають як часто прилітають до гнізда з кормом для пташенят.

Вихователь розповідає про те, що птахи вигодовують своїх пташенят влітку комахами, таким чином допомагаючи зберігати рослини. Можна запропонувати знайти доказ корисності птахів (подивитися кору дерев, пошукати гніздо птаха, подумати і сказати, як і чим вона годує пташенят).

Обстежуючи дерева, діти зустрінуться зі слідами руйнівної роботи жуків-короїдів і дроворубів. Діти самі зроблять висновок: «Якщо не буде птахів, то дерева загинуть».

Треба попередити дошкільнят, що гнізда птахів чіпати не можна, інакше вони перестануть жити в них. У липні вихователь звертає увагу дітей на те, як поступово стихає спів птахів.

4.Спостереження за комахами

З’являється багато комах: метелик, коник, бджола, мураха, муха, жук, комар, бабка.

Милуючись разом з дітьми метеликами, дорослий може розповісти їм, чому крила метеликів маю різну забарвлення. Виявляється, вона допомагає комахам ховатися від ворогів. У метелика павичеве око на крилах великі плями (очі). Коли підлітає пташка, метелик розкриває крила, чим лякає птицю.

Зеленого коника важко помітити на зеленій траві, проте його добре чути здалеку. Чим же він «співає»? На правому надкрылье у нього знаходиться спеціальна перетинка. А на лівому – товста жилка з дрібними зубчиками. Коли ліве надкрылье треться про праве, виходить стрекочущий звук.

Запропонувати дітям послухати стрекіт цвіркуна, поспостерігати, як скаче і ховається в траві. Викликати у дітей добре ставлення до цього звичайного суті. Божа корівка, жук. При спостереженні використовувати лупу. Розглядати ніжки-павутинки, тріщинку на спинці, крильця. Формувати бажання милуватися і оберігати живі істоти, не завдавати їм шкоди. Влітку дітям і дорослим докучають неприємні «сусіди» – мухи, оси. Проте в природі немає нічого зайвого. Поясніть дітям, що мухи знищують гниючі рослинні і тваринні рештки, будучи санітарами. Оси приносять користь, поїдаючи шкідливих комах, в тому числі і кімнатних мух. Необхідно формувати у дітей дбайливе ставлення до комах.

Спостереження за неживою природою

                                                                     

   1.Сезонні і погодні явища

Сонце світить яскраво. Дощі рідкісні, теплі, іноді – зливові, з блискавкою, громом і градом. Під час спостережень за дощем дітей підводять до розуміння причин різного характеру опадів взимку і влітку, їх залежності від температури повітря. Вихователь вчить дітей не боятися грози, але дотримуватися обережності, не ховатися під високими деревами під час грози.

Цікаво спостерігати ранкову і вечірню росу, туман, пояснювати причину їх утворення. На початку літа буває прохолодно, погода часто змінюється. З середини червня стає жарко. Показувати і уточнювати: погожий день, літній дощ. Пов’язувати сезонні умови з полегшеною одягом дітей. Прослуховування віршів сприяє барвистому сприйняття і підводить дітей до поняття – літо червоне. Показати яскраве сезонне явище – веселку.

Старші діти навчаються за окремими ознаками визначати стан погоди. Середина літа настає в липні, з моменту цвітіння липи. Липень – найспекотніший місяць року, часто бувають зливи, грози. У водоймі тепла вода, можна купатися. В серпні відбувається спад літа. Дні стоять теплі, але сонце вже не пече так сильно, як в липні. Закінчуються грози, з’являються прохолодні вітри, тумани. Вода у водоймах остигає. Для того, щоб показати дітям, що влітку буває найдовший день, продовжують спостереження за часом сходу і заходу сонця, які проводяться в різні сезони.

На основі знайомства з народними прикметами діти вчаться помічати зміни в природі, прогнозувати стан погоди.

2. Спостереження за працею дорослого

Продовжувати роботу, включаючи дітей до виконання трудових дій вихователя. Спонукати дітей брати участь в збиранні врожаю.

У літній період дітям пропонують виконувати трудові дії різної мотивації:

– допомога дорослому (прибирання майданчика);

– турбота про живих істот (погодуємо птахів, котиків, собачок);

– спорудження будівель з метою розгортання казкових сюжетів;

– прикраса ділянки (красиві прапорці, квіти і т.д.);

– робота на городі (полив, прополка, розпушування);

– робота на квітнику (полив, прополка, розпушування, збір насіння).

   

3. Спостереження за життям вулиці

Цільові прогулянки. Відзначити, що на вулицях можна побачити поливальні машини, багато машин легкових і вантажних. Відзначити, що треба бути обережним. Ще раз поговорити про світлофор. В процесі спостережень вихователь повинен учити дітей бачити красу природних куточків свого рідного краю, щоб аромат квітів дитинства, батьківщини вони зберегли в своїй пам’яті на все життя.

Під час занять необхідно постійно нагадувати, що потрібно охороняти природу, дбати про неї – так в ранньому віці формуються основи екологічного виховання. Розкриваючи ознаки неживого (не росте, не живе, не дихає), вихователь порівнює об’єкти неживої та живої природи: всі тварини, рослини потребують догляду – вони ростуть, живуть.

4.Ігри на прогулянці

Влітку гра займає велике місце в житті дітей. Близькість до природи, сонце, тепло, перебування на повітрі – все це створює позитивний емоційний настрій і підсилює тягу до гри. Нові яскраві враження збагачують зміст дитячих ігор. Велика кількість різноманітного природного матеріалу – піску, води, шишок, гілочок, жолудів, камінців тощо – сприяє розвитку творчого задуму в грі, здійснення задуманого сюжету.

Тематика ігор влітку значно багатше і різноманітніше. Особливо важливо влітку використовувати гру для створення у дітей гарного настрою, почуття задоволеності, бадьорості, адже це запорука здоров’я, гарного відпочинку та повноцінного розвитку дитини. Важливою передумовою для організації ігрової діяльності є створення середовища.

На групових ділянках створюються умови для всіх видів ігор. Розміщуючи на ділянці різні споруди і пристосування для ігор, необхідно залишити просторий майданчик для вільної діяльності дітей, рухливих ігор та ігор з моторними іграшками.

З великим задоволенням діти грають в сюжетно-рольові ігри в затишних альтанках, під навісами, в будиночках. Добре мати на групових ділянках нескладні конструкції – літак, ракета, автобус та ін.

Влітку особливо важливо стежити за чистотою іграшок і матеріалів – їх необхідно щодня мити. Організовуючи ігрову діяльність дітей протягом дня, слід враховувати погоду. У спекотну погоду діти повинні грати в спокійні ігри. Проводити їх потрібно в затінених місцях ділянки. В цей час гарні ігри з водою, пускання мильних бульбашок, настільні ігри. У похмурі дні повинно бути більше рухливих спортивних ігор.

Важливо викликати інтерес дітей до всіх видів ігор, так як різноманітність ігор і їх розумне поєднання сприяють різнобічному розвитку. Протягом усього літа діти з задоволенням приймають участь у пропонованих дорослим рухливих іграх, які несуть у собі великий емоційний потенціал і зміцнюють здоров’я малюків.