Серед археологічних знахідок різних країн і епох, окрім прикрас і предметів побуту людей, дослідники часто знаходять ляльку — обов’язковий супутник дитинства. Вона не менше за інші знахідки відображає традиції й культуру свого часу, розповідає про своїх маленьких господарів, особливості їхнього життя, інтереси й захоплення тощо. До того ж ігри з лялькою — найліпший засіб психологічної підтримки для дітей. Традиційно лялька була переважно іграшкою для дівчат. Сьогодні лялька-персонаж улюблених мультфільмів, серіалів — це предмет гри й багатьох хлопчиків. Разом з лялькою дошкільники проживають свої радощі й прикрощі, сварки й образи, відтворюють своє бачення подій тощо. Саме тому в усі часи до ляльки, її образу, матеріалу, з якого вона виготовлена, процесу її створення ставилися дуже серйозно.
Утім, у світі сучасних технологій така іграшка не завжди найулюбленіша та найбажаніша для дошкільників. Тому перед дорослими постає завдання допомогти дітям не загубити серед величезної кількості електронних забавок ляльку як один зі знакових предметів дитинства. Які ж функції виконує лялька?
Навчає та виховує
Здавна мами й бабусі виготовляли для дітей у родині іграшки з клаптиків тканини, найвідомішою з-поміж яких була лялька-мотанка. Вона могла бути маленькою або великою за розміром, але обов’язково безликою. Часто замість характерних рис на обличчі ляльки нашивали нитками хрест і вважали таку ляльку оберегом родини.
Розглядання таких ляльок, акцентування уваги на деталях їхніх костюмів, прикрас допоможе розширити уявлення дошкільників про народи світу й водночас розвинути їхню пам’ять та увагу.
Не можна оминути увагою й сучасну ляльку. Іграшкова індустрія сьогодення пропонує до уваги дітей як класичних пупсів, так і ляльок за мотивами популярних мультфільмів та коміксів. Діти зазвичай обирають саме популярних ляльок, які часто жахають своїм виглядом дорослих. Проте психологи зазначають, що навіть така лялька може бути корисною для розвитку дитини, якщо правильно організувати роботу з нею.
Наприклад, ляльки-братц, ляльки-моксі, ляльки-LOL, ляльки у стилі «монстер хай» можуть стати об’єктом спостереження й порівняння з обличчям звичайної людини. У результаті уважного розглядання й порівняння цих лялькових образів з реальними діти навчаться не лише якомога правильніше зображати людину на власних малюнках, а й зрозуміють, що потрібно оточувати себе лише красивими речами, а не потворними. Допоможіть їм дійти висновку щодо сутності таких штучних образів.
Дорослі також мають протистояти тому, щоб в життя дитини потрапляли мілітаристські іграшки, зокрема й ляльки. Такі іграшки призводять до виникнення в дитині руйнівних начал та ненависті, того, чому не місце в дошкільному дитинстві. Тож, як бачимо, лялька навчає й виховує, використовуючи для цього свої різноманітні можливості.
Збагачує соціальний досвід
Жоден фахівець достовірно не пояснить, за якими ознаками та чи та дитина обирає собі іграшку, зокрема ляльку, встановлює з нею особливі дружні взаємини. Утім, наближені до дитини дорослі, як-от батьки, можуть скорегувати цей вибір. Робити це слід м’яко й ненав’язливо. Лялька-подружка має бути ніжною й приємною, щоб дитина хотіла обрати її супутником свого життя.
Можливо, саме тому в усі часи найтеплішими для дітей були ляльки-мотанки, а також ляльки, пошиті власноруч матусями й бабусями або спільно з дітьми як іграшки й водночас особисті обереги. Дошкільники зазвичай вигадують і влаштовують з такими ляльками сюжетні ігри, залюбки проводять з ними весь свій вільний час.
Граючись із лялькою-пупсом, діти відчувають себе дорослими, вчаться не лише виконувати певні стандартні ігрові дії, а й передусім піклуватися про маленького й слабкого. У результаті таких ігор у дошкільників пробуджуються почуття, важливі для статевого самовизначення й майбутнього батьківства.
Науково доведено, що ті діти, які через ляльку-подружку засвоюють основні правила поведінки в суспільстві й проживають різні соціальні ролі, простіше й успішніше соціалізуються, швидше знаходять і утверджують себе серед інших людей.
На жаль, за твердженням фахівців, має місце тенденція до збіднення ігрових сюжетів дошкільників. Багато дітей перетворюються не на гравців, а на накопичувачів іграшок, які поза ігровим сюжетом втрачають свій сенс. Тому дорослим потрібно допомогти дітям у розгортанні ігрових сюжетів.
Розважає та забавляє
Сутність життя дітей полягає в грі. Але якщо малюків намагаються забавляти дорослі, то дошкільники вже прагнуть робити це самостійно. Допомогти їм у цьому можуть різноманітні театральні ляльки: надягнув на руку ляльку-рукавичку й перевтілився в її образ. Складніших умінь і навичок потребує лялька-маріонетка. Гра із цими театральними ляльками збагачує життя дітей і дорослих, навчає розв’язувати різноманітні життєві ситуації. Із віком діти стають спроможними вступати в діалог або навіть і самим виконувати роль великої ляльки, яка є важливим елементом шоу-програми.
Особливу увагу дівчаток і хлопчиків здатна привернути лялька-саморобка, яку можна одягати, «шити» їй одяг; облаштовувати для неї житло, використовуючи для цього численні коробочки, папір, тканину й інші матеріали; виконувати численні дії з нею, програвати різні ситуації з реального життя, «організуючи» її взаємодію з іншими, теж самостійно змайстрованими персонажами. У такій грі кожна дитина — не просто володар і творець, а й режисер, і сам собі психолог, адже лялька-саморобка спонукає до внутрішнього діалогу із собою. А ще — багатоплановий актор, адже є виконавцем різноманітних ролей. Проте, щоб така іграшка стала популярною, потрібен умілий і зацікавлений дорослий.
Наголошуючи на особливому місці ляльки в житті зростаючої особистості, зауважимо, що ігнорування її ролі зумовлює стрімке зростання кількості дітей, яким складно стати частиною сучасного соціуму, визначити навіть для себе, хто вони, засвоїти закони спільного з усіма буття.
Тож лялька неодмінно має залишатися подругою дитинства! Збережімо її разом для наших дітей!