Консультація-інструктаж для вихователів ЗДО
Практика показує, що одним із найскладніших розділів програми у ЗДО є мовленнєвий розвиток дошкільнят. Успішний мовленнєвий розвиток дитини раннього віку можливий лише завдяки чіткій системі роботи з вирішення мовленнєвих завдань з розвитку її активного мовлення, формування граматичної будови і звукової культури мовлення, збагачення словника, а для цього слугують: комплексні та тематичні мовленнєві ігри-заняття; інтегровані заняття; міні-заняття; бесіди; дидактичні ігри та вправи; творчі ігри; індивідуальні ігри-заняття; театралізована діяльність; самостійна художньо-мовленнєва діяльність; робота з книжкою; моделювання мовленнєвих ситуацій; активна рухова діяльність; спостереження; трудові доручення тощо.
Важливою формою навчання малюків рідної мови є щотижневі заняття з мовленнєвого спілкування, на які дітей об’єднують у підгрупи з більш-менш однаковим рівнем мовленнєвого розвитку. Заняття доречно починати з молодшою підгрупою. Відомо, що мовне вміння чи навичка не можуть бути сформовані за один раз. Тому інтервал між мовленнєвими заняттями повинен заповнюватися індивідуальною роботою з окремими дітьми на засвоєння (закріплення, ускладнення) програмового матеріалу з попереднього заняття. Індивідуальну роботу з мовленнєвого спілкування слід проводити щоденно з однією дитиною або 2-4 дітьми, які мають спільний мовленнєвий недолік (не менше 2-х разів на тиждень з кожною дитиною). Отже, якими мають бути основні сучасні вимоги до підготовки та проведення мовленнєвих занять?
Основні вимоги до підготовки та проведення занять з мовленнєвого спілкування з дітьми раннього віку
- Ретельна підготовка вихователя до заняття; визначення чіткої мети і завдань кожного мовленнєвого заняття (комплексного чи тематичного) з освітньої програми з погляду навчання мови та розвитку мовлення; оптимальний відбір матеріалу, методів і прийомів навчання. (Див. Схема-модель 1)
- Забезпечення взаємозв’язку з попередніми заняттями з розвитку мовлення та з заняттями з інших розділів програми (ознайомлення з довкіллям, природою, художньою літературою, сенсорикою тощо), різними видами дитячої діяльності. В залежності від рівня мовленнєвого розвитку дітей вихователь вирішує, які мовленнєві завдання можуть стати предметом мовленнєвих занять, а які можна включати в інші ігри-заняття з розділів: «Художньо- мовленнєва діяльність», «Рідна природа», «Дитина і навколишній світ», «Українознавство», «Валеологія (основи здоров’я та безпека життєдіяльності)» тощо або у невимушене побутове спілкування.
(Див. Схема-модель 2)
- Важливого значення надавати розвитку м’язів руки, її дрібної моторики, що активно впливає на розвиток мовлення дитини. Перед мовленнєвим заняттям обов’язково проводити пальчикову гімнастику.
- Темп мовлення на занятті визначає не вихователь, а дитина відповідно до своїх можливостей. Під час спілкування з дитиною обличчя дорослого має знаходитися в полі зору дитини, на рівні її очей.
- Прихід на заняття лялькових персонажів, казкових героїв варто супроводжувати ввічливим привітанням з дітьми, а їх відхід – прощанням. Вчити дітей оволодівати різними формами мовленнєвого етикету (вітання, прохання, подяка, прощання).
- Частіше хвалити дитину, визнаючи її мовленнєві успіхи (посміхнутися, погладити, подякувати, обняти, поплескати по плечу, назвати лагідним словом тощо). Не колекціонувати дитячих мовленнєвих неуспіхів з попередніх занять, а разом долати їх у співпраці. Кожну помилку дитини потрібно виправити у формі повторення нею правильної фрази, слова чи речення. Для автоматизації словника варто використовувати прийом кількаразового повторення дитиною слова-назви, слова-дії, слова-ознаки, займенників, прийменників, сполучників, звуконаслідувальних слів, образних виразів тощо.
- Мотивація мовленнєвої діяльності дітей (мотив – це те, задля чого говориться): наявність позитивних емоцій дітей, інтересу до заняття, захоплення побаченим та почутим тощо.
- Заняття повинно мати лише мовленнєву спрямованість і проводитись на знайомому, цікавому, близькому і зрозумілому дітям матеріалі.
- Не використовувати антипедагогічних слів, які «замикають» дитину на дорослого (наприклад: неправильно; сядь і помовчи; не думаєш; не так треба було сказати; тихіше, тебе не питають тощо). Це може призвести дитину до протесту, небажання брати участь у занятті, впертості, виправдовування, захисту, різних комплексів тощо.
- Важливе місце відводити принципу розвивального навчання: уникати риторичних запитань до дітей, включати елементи проблемно-пошукового методу, відкриті запитання до дітей.
- Максимальна мовленнєва активність дітей: чим більше діти говорять, тим заняття ефективніше (3 частини тривалості заняття мають говорити діти, 2 частини – вихователь).
- Максимальне використання ігрових прийомів навчання (дидактичні ігри та вправи, народні, рухливі ігри з текстами та діалогом, сюрпризи, ігри-забави, де дитина виступає у ролі мовця тощо).
- Створення для кожної дитини «ситуації успіху», захоплення, спонукання до висловлювання власної думки, виявлення мовленнєвої ініціативи. Не можна критикувати дитину за неуспішність, порівнювати її з іншими дітьми. Помилки дитини – це, насамперед, помилки вихователя.
- Доцільне використання наочних посібників, яких має бути незабагато. Ілюстративний матеріал повинен бути добре знайомим дітям, естетичним, привабливим.
- Дотримуватися оптимального часового співвідношення частин заняття (рівномірний розподіл часу між усіма трьома частинами комплексного заняття).
- Здійснення диференційованого підходу до дітей, врахування їх індивідуальних та вікових особливостей. Проведення індивідуальної роботи на закріплення мовленнєвих умінь і навичок дітей, одержаних на занятті (не колекціонувати дитячих мовленнєвих неуспіхів з попередніх занять).
- Оптимальна інтенсивність навантаження на дітей з метою активізації їх розумової діяльності та попередження втоми; дотримання тривалості заняття чи її подовження у разі підвищеного інтересу дітей, захоплення мовленнєвим матеріалом.
- Позитивна оцінка будь-якого результату (не допускати погроз, докорів, негативної оцінки мовленнєвої діяльності дітей), вивільнення дитини з системи обов’язкового, насильницького впливу дорослих.
- Наявність зворотного зв’язку. Заняття повинно бути емоційним, приносити дітям відчуття задоволення та спонукати до мовленнєвої активності.
- Розкутість дітей на занятті, невимушеність. Діти можуть приймати зручну для них позу, сидіти як за столом, так і на килимку (на стільчиках півколом чи без них).
- Дотримуватися принципу повторюваності програмових мовленнєвих завдань. Побудова дидактично спрямованих мовленнєвих ігор і занять має ґрунтуватися на тому, що діти на кожному наступному занятті використовують мовленнєвий досвід, набутий на попередніх та на різноманітних зв’язках між заняттями різного спрямування та характеру.
- Доречно дотримуватися тематичного принципу розподілу лексики та різних мовленнєвих завдань у відповідності з нею (по тижнях\місяцях), з метою ефективної активізації словника кожної дитини, граматичної правильності її мови, звукової культури, збагачення мовленнєвого досвіду.
- Доцільно пов’язувати розвиток мовлення малюків з освітніми лініями: «Особистість дитини»; «Дитина в соціумі»; «Дитина в природному довкіллі»; «Дитина у світі культури»; «Гра дитини»; «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» та тематикою тижневих навчально-виховних блоків.
- Мова вихователя повинна бути взірцем для наслідування (доброзичлива, м’яка, лагідна, емоційна, виразна, літературна). Характер спілкування – щирим, довірливим, невимушеним, демократичним.
- Вихователь має запобігати негативним впливам різноманітних стресорів, які також негативно впливають на мовленнєвий розвиток дитини: шуми, крики, жорстка регламентація життя, надмірна опіка, одноманітність життєвих вражень, заборона вільного спілкування, емоційна неврівноваженість дорослих і дітей, надмірно голосна мова вихователя, висока скупченість дітей на малій території, недостатність ігрового розвивального обладнання, бездіяльність дитини тощо.
- Створення оптимального розвивального мовленнєвого середовища в групі (не обов’язково лише предметного): моделювання ситуацій спілкування; наявність прикладів для наслідування мови та мовлення; мотивація мовленнєвої діяльності дітей і створення умов для самостійної мовленнєвої діяльності (підтримка, заохочення) тощо.
- Дотримання основних правил у формуванні активної мовленнєвої діяльності кожної дитини:
- ведімо дитину у заняття (гру) від простого до складного;
- наберімося терпіння: не робімо за дитину те, що вона може зробити сама;
- створюймо для заняття (гри) вільну, невимушену обстановку;
- зацікавлюймо малюка заняттям (грою), але не примушуймо грати;
- не заважаймо дитині думати, приймати рішення;
- частіше хвалімо дитину, підбадьорюймо її;
- радіймо успіхам разом з малюком.
Консультувала вихователь-методист Снігир В.М.