Загартовування має бути систематичним та поступовим (поступово знижувати температуру повітря і води, збільшуючи одночасно тривалість процедур).
Найефективнішим результат буде, коли вони застосовуються у комплексі.
Види та особливості організації загартовуючих заходів:
1.Повітряні ванни:
– на прогулянці, не нижче +18°С, не перегріватися в спеку, головні убори, натуральний одяг, тривалість до 30 хв.;
– в приміщенні до 10 хв., полегшений одяг, провітрювання, за відсутності протягів;
– сон при доступі свіжого повітря.
2.Сонячні ванни
Завдяки ультрафіолетовим променям мають бактерицидний, проти рахітний вплив.
Проводяться з дозволу медиків, організовуються з 9 до 12 годин ранку та після 16 год. Ввечері, починати 3-4 хв., доводячи до 15 хв одноразово, 40 хв. протягом дня, закінчуються водними процедурами.
3.Водні процедури :
– щоденно прохолодне вмивання, миття рук, шиї, t початкова 32°С, кожні 3 дні знижується на 1°С до t 22°с;
– обливання ніг після сну, t початкова 36°С до t 24°С, розтирання рушником, водночас масаж шкіри ;
– за відповідних умов контрастні ванни для ніг 3 хв, t 36°С та t 22°С, змінююється до t 40°С до t 18°С ;
– ходіння по воді t 22°С – купання в плескальному басейні, t повітря вище 26°С, t води 24°С – 26°С.
Супутні заходи:
Вправи для профілактики плоскостопості.
Массаж.
Ігри з водою.
Ігри з водою влітку на вулиці з використанням дослідів, експериментів, різних предметів. Наприклад паперових саморобних лілій, які у воді змінюють форму, вигляд – розкриваються пелюстки квітки та інших поробок та іграшок.
4.Ходьба босоніж.
Ходьба по траві, м’якій землі, піску, гладеньких камінцях.
Оздоровчий ефект: профілактика плоскостопості, розвиток тактильних відчуттів.
5.Ходьба «Доріжкою здоров’я» на вулиці (ребриста дошка, пісок, гладенькі камінчики, тощо). Для профілактики плоскостопості, розвиток тактильних відчуттів.
6.Профілактика плоскостопості, викривлень хребта.
Спеціальні вправи, можна з використанням додаткового обладнання.
7.Пальчикова гімнастика.
Спеціальне заняття з використанням віршів, пісень, потішок, звуконаслідування.
8.Дихальна гімнастика та валеохвилинки
Ігри-звуконаслідування для вентиляції легенів, розвитку грудного дихання, активізації головного мозку.
9.Психогімнастика для зниження збудження, зняття напруження.
10.Психологічне розвантаження діє заспокійливо на нервову систему, зняття втоми, оптимізації психічних процесів.
11. Кольоротерапія: вплив на самопочуття, фізіологію – заспокійливо, активізує діяльність органів, систем залежно від кольору спектру.
12.Музикотерапія для заспокоєння нервової системи, як супровід в творчій діяльності, створення «Картин настрою».
13.Оздоровчий біг: щоденно під час ранкової гімнастики з дітьми старшого дошкільного віку, 3 – 4 хв.
Орієнтовна схема розподілу процедур при загартовуванні впродовж дня.
- У ранкові години – полоскання горла прохолодною водою, ранкова гімнастика на відкритому повітрі з оздоровчим бігом.
- Прогулянки на повітрі в полегшеному одязі. Ходіння по гарячому і прохолодному піску, сонячні ванни.
- Фізичні вправи в полегшеному одязі.
- Після прогулянки перед обідом – полоскання горла прохолодною водою.
- Після обіду до сну вдень – полоскання горла прохолодною водою.