Як навчити дітей безпечної поведінки без обмежень та залякувань

01.Лют.2023
Як навчити дітей безпечної поведінки без обмежень та залякувань

Шановні батьки!
Що трапиться, якщо заборон і залякувань буде забагато? Ви втратите свій авторитет. Дитина ігноруватиме ваші правила, адже на практиці із часом переконається, що деякі з небезпек малоймовірні. Дитина прийме те, що ви говорите, але виросте із переконанням, що у світі її всюди підстерігатимуть смертельні небезпеки. Тож у прагненні убезпечити дитину від усього, не передайте куті меду.
Усі діти — дослідники. Вони бачать довкола чимало можливостей для цікавих пригод. Ми ж, дорослі, хвилюємося через потенційні небезпеки, на які діти можуть наразитися в побуті, на дорозі й навіть у пісочниці. А в нинішніх умовах маємо ще й ризик будь-де натрапити на вибухонебезпечні предмети. Утім, це не привід до підліткового віку не випускати дитину з дому. Тактика залякування — теж не найліпший шлях. Скористайтеся порадами, щоб навчити дітей безпечної поведінки. І це дасть змогу звести до мінімуму ймовірні загрози.
Почніть із себе
Навчіть дитину відрізняти безпечні ситуації від небезпечних і перегляньте свої заборони. Якщо ваших «Ні!», «Не можна»,«Забороняю» буде надто багато, дитина ігноруватиме їх, не розбираючи.
Підкріплюйте свої правила діями: так само не переходьте дорогу на червоне світло, не нехтуйте безпекою в побуті чи авто тощо.
Підкріплюйте слова ілюстраціями
Знайдіть в інтернеті або книжках картинки із зображенням дітей, що порушують правила безпеки. Розгляньте їх і обговоріть з дитиною, що не так, як зробити правильно. Запропонуйте дитині самостійно сформулювати правило.
Хваліть і заохочуйте дитину
Коли дитина без нагадувань діє правильно з погляду власної безпеки, акцентуйте на цьому її увагу. Скажіть: «Я звернула увагу, що ти поглянув наліво, потім – на право, перш ніж перейти дорогу. Молодець!».
Спонукайте дитину обмірковувати свої дії
Коли вважаєте ситуацію небезпечною, замість того, щоб описувати дитині жахливі наслідки, ліпше поцікавтеся в неї, як слід діяти, щоб уникнути загрози. Тобто замість «Тут слизько — ти впадеш» запитайте: «Як пройти тут, щоб не послизнутися?». Нехай дитина висловить свою думку, а ви за потреби її підкорегуйте.
Пояснюйте, у чому небезпека
Фраза на кшталт «Не роби цього, бо це — небезпечно» для дитини не більше, ніж просто слова. Тому будь-які заборони чи обмеження обов’язково обґрунтовуйте. Наприклад: «Тут небезпечно переходити дорогу, тому що водій, що виїжджає з-за рогу, може тебе не помітити».
Обговорюйте з дитиною ваші почуття
Якщо дитина опирається правилам, озвучте її почуття: «Я розумію, що тобі нудно й ти хочеш гратися поряд зі мною». При цьому опишіть, що відчуваєте ви самі: «Та я боюся, що ти можеш обпектися поряд із гарячою плитою».
Дотримуйтеся правила «одного попередження»
Коли бачите, що поведінка дитини може бути небезпечною, зробіть їй зауваження, попередьте про небезпеку. Якщо це не подіє, вдайтеся до суворих заходів — забороніть продовжувати ту чи ту справу. Але обов’язково обґрунтуйте свої дії й нагадайте про попередження.
Використовуйте ігровий компонент
Для того щоб закріпити різні правила, залучайте дитину до сюжетно-рольових ігор. Розігруйте ситуації, у яких вона має вигадати безпечний спосіб дії. Гра стане в пригоді й тоді, коли певна ситуація виникла в реальному житті. Наприклад, ідучи з маленьким «поспішайком» вздовж проїжджої частини, пограйте в гру «Рухайся — завмри!».
Будьте послідовними
Домовтеся з усіма членами родини транслювати дитині ті самі правила. Не допускайте, щоб із мамою вона боялася навіть глянути в бік високої гірки, а на прогулянці з татом – спускалася з неї вниз головою. Якщо ця гірка для трирічки ще зависока, просто оминайте її.